
Ett nutida luftskepp. Foto: Pixabay
På senare år har flera företag blivit intresserade av luftskepp. De hoppas att luftskeppen ska bli ett klimatvänligt sätt att transportera både människor och saker.
Luftskepp har funnits i mer än 150 år. De påminner om luftballonger, men till skillnad från luftballonger kan man styra luftskepp vart man vill. Luftskeppen svävar med hjälp av gas. Det kan till exempel vara vätgas eller helium.
I början av 1900-talet var luftskepp väldigt populära. De användes till exempel för att transportera människor och saker. Luftskepp användes också under första världskriget.
Men på 1930-talet hände en stor olycka med ett luftskepp. Luftskeppet var fyllt med vätgas för att kunna sväva. Vätgas är en brandfarlig gas och i olyckan fattade gasen eld och exploderade. Luftskeppet hette Hindenburg och efter olyckan slutade luftskepp att vara populära.
Men i framtiden kommer kanske luftskepp bli vanliga att se på himlen igen. Flera företag jobbar nämligen med att skapa nya, moderna luftskepp. Fördelen med luftskepp är nämligen att de inte släpper ut särskilt mycket koldioxid. Därför är de bättre för klimatet.
Text av Felicia Green
Veckans fördjupning: Luftskepp
Zeppelinare i skyn
År 1852 byggde fransmannen Henri Giffard ett luftskepp. Skeppet svävade med hjälp av vätgas och kunde köra framåt tack vare en ångmaskin.
År 1900 flög den första zeppelinaren. En zeppelinare är ett slags luftskepp och uppfanns av tysken Ferdinand von Zeppelin.
Under åren som följde blev zeppelinare och andra luftskepp väldigt populära. Det gick till exempel att resa med luftskepp från Europa till USA. Luftskeppen användes också för att transportera post och andra saker. Under första världskriget användes luftskepp för att kriga.

Hindenburg
Ett berömt luftskepp var Hindenburg. Hindenburg var en stor zeppelinare som byggdes i Tyskland på 1930-talet. Luftskeppet var 245 meter långt. Det betyder att det var lika långt som höghuset Karlatornet i Göteborg kommer att vara högt när det är färdigbyggt.
Hindenburg flög passagerare till olika platser på andra sidan Atlanten. Hindenburg kunde max flyga i 135 kilometer i timmen. Det tog därför tre dagar för Hindenburg att korsa Atlanten.
Men Hindenburg och andra luftskepp var inte ett färdmedel för alla människor. Det var ett lyxigt och dyrt sätt att resa på.

Hindenburg-katastrofen
På våren 1937, lite mer än ett år efter Hindenburgs första resa, hände en olycka. Hindenburg var tänkt att sväva med hjälp av helium, men eftersom tyskarna inte fick tag på helium användes i stället den brandfarliga gasen vätgas.
När Hindenburg skulle landa i New Jersey i USA fattade vätgasen eld. Av de 97 människorna ombord Hindenburg dog 35. Även en person på marken dog i olyckan som ska ha orsakats av att den brandfarliga vätgasen hade börjat läcka. Hindenburg-katastrofen blev slutet för luftskeppens popularitet.

Klicka på play för att se en nyhetsfilm från 1937 om olyckan. OBS: filmen visar olyckan och kan därför upplevas som obehaglig av vissa av våra läsare. (ENGELSKT TAL).
Framtidens flygande?
Just nu arbetar flera företag för att skapa moderna luftskepp. Tanken är att luftskeppen ska användas till att transportera människor och saker.
En stor fördel med luftskepp är att de är klimatvänliga. Det gäller särskilt om luftskeppens motorer drivs av el.
En viktig fråga är om luftskeppen ska sväva med hjälp av vätgas eller helium. Vätgas är billigare men samtidigt är det brandfarligt och gasen måste därför hanteras på ett säkert sätt så att inga olyckor sker. Helium är både säkrare och dyrare. Helium har också nackdelen att gasen kan ta slut på jorden.

Den senaste tiden har flera företag
blivit intresserade av luftskepp.
Luftskepp kan nämligen vara ett bra sätt
att transportera både människor och saker.
Men luftskepp är ingen ny uppfinning.
Det har funnits luftskepp i mer än 150 år.
Luftskepp är ungefär som jättestora luftballonger.
De svävar i luften med hjälp av gas.
Luftskepp kan använda olika gaser för att flyga.
Det viktiga är att gasen är lättare än luft.
Till exempel har luftskepp förr i tiden
använt vätgas eller helium.
Men luftskepp fyllda med vätgas
kan skapa stora problem.
Ett exempel på det hände på 1930-talet.
Då exploderade ett luftskepp som var fullt med vätgas.
Vätgas brinner nämligen väldigt lätt.
Luftskeppet som exploderade hette Hindenburg.
Efter Hindenburg var luftskepp
inte längre populära.
Men nu försöker flera företag
skapa moderna luftskepp.
Luftskepp är nämligen bättre för klimatet
eftersom de inte behöver olja för att flyga.
Veckans fördjupning: Luftskepp
Zeppelinare i skyn
År 1852 byggde fransmannen Henri Giffard ett luftskepp.
Skeppet svävade med hjälp av vätgas
och kunde köra framåt tack vare en ångmaskin.
År 1900 flög den första zeppelinaren.
En zeppelinare är ett slags luftskepp
som uppfanns av tysken Ferdinand von Zeppelin.
Under åren som följde blev zeppelinare
och andra luftskepp
väldigt populära.
Det gick till exempel att resa med luftskepp
från Europa till USA.
Luftskeppen användes också för
att transportera post och andra saker.
Under första världskriget användes luftskepp för att kriga.
Hindenburg
Ett berömt luftskepp var Hindenburg.
Hindenburg var en stor zeppelinare
som byggdes i Tyskland på 1930-talet.
Luftskeppet var 245 meter långt.
Hindenburg flög passagerare till olika platser
på andra sidan Atlanten.
Hindenburg kunde max flyga i
135 kilometer i timmen.
Därför tog det tre dagar för Hindenburg att korsa Atlanten.
Hindenburg-katastrofen
På våren 1937 hände en olycka.
Hindenburg använde vätgas för att flyga.
Det var egentligen tänkt att Hindenburg
skulle använda helium för att flyga.
Men tyskarna, som ägde Hindenburg,
fick inte tag på helium och använde därför vätgas.
När Hindenburg skulle landa i New Jersey i USA
började vätgasen att brinna.
35 människor dog i Hindenburg-olyckan.
Här är en film på olyckan.
Det kan vara obehagligt att titta på filmen
så fråga gärna någon vuxen att titta med dig.
Framtidens flygande?
Just nu arbetar flera företag
för att skapa moderna luftskepp.
Tanken är att luftskeppen ska användas
till att transportera människor och saker.
En stor fördel med luftskepp
är att de är klimatvänliga.
Det gäller särskilt om luftskeppens motorer drivs av el.
En viktig fråga är om luftskeppen ska sväva
med hjälp av vätgas eller helium.
Vätgas är billigare men samtidigt är det brandfarligt.
Därför kan det hända olyckor om vätgasen inte
hanteras på ett säkert sätt.
Helium är både säkrare och dyrare.
Men det finns inte hur mycket helium som helst på jorden.
Därför kan gasen ta slut.