Till läraren: Min bild av Piteå 2050

 

Tävlingstid:  

Den 1 oktober 2020 – 19 mars 2021

 

Min Bild av Piteå 2050 är en tävling i samarbete mellan MiniBladet och Piteå kommun. Inkomna tävlingsbidrag sammanställs av Piteå kommun som del i en medborgardialog med syfte att ta till vara den framtida generationens tänk och kompetens. “De som är unga idag är våra politiker och beslutsfattare i morgon.” 

Tävlingen är uppdelad i två grupper:

  1. En för de yngre eleverna upp till årskurs 6

  2. En för ungdomar på högstadiet och gymnasiet

 

Gemensamt för båda grupperna är att eleverna ska utgå från dagens situation och förhållanden i Piteå för att ge sin syn på hur det borde/skulle kunna utvecklas år 2050. Tävlingsbidragen ska innehålla både bild och text med mål att kunna publiceras på MiniBladets webb eller i Eskilstuna-Kurirens pappersupplaga.

 

Uppgiften för elever upp till årskurs 6

Vilken är din bild av Piteå 2050? Hur vill du uppleva staden om 30 år? Vad gör den unik och speciell? Välj något som du tycker är viktigt idag och berätta med bild och i ord hur du vill att det ska se ut och fungera år 2050.

Bedömning: Allmänintresse, bildutförande, textutförande, argumentering

Vi uppmuntrar denna gång även ritade bilder, kollage eller kombinationer av foto och tecknat/målat.

 

Uppgiften för högstadie- och gymnasieelever

Vilken är din bild av Piteå 2050? Hur vill du uppleva staden om 30 år? Vad gör den unik och speciell? Välj något som du tycker är viktigt idag och berätta med ord och bild hur du vill att det ska utvecklas och se ut eller fungera år 2050.

Ditt bidrag kan vara:
A. I form av en insändare
B. Ett påhittat tidningsreportage så som det kan se ut i tidningen år 2050
C. Ett reportage om något som finns i Eskilstuna i dag.

 

Vilken variant man än väljer ska den illustreras

Bedömning: Allmänintresse, bildutförande, textutförande, argumentering 

 

Uppmuntra eleverna att visa ett eget engagemang istället för att klaga på att inget görs eller på hur de uppfattar samhällets ointresse.

 

Prisutdelningen kommer att ske under högtidliga former i samband med firandet av Piteå 400 år den 12 maj 2021.

  • Tänk på upphovsrätten så att elevernas bidrag inte blir en kopia av någon annans verk. 
  • En etisk regel för fotografier säger att man inte får peka ut någon som brottsling eller att personen gör en dålig eller klandervärd handling.
  • Förvissa dig om att personer som är lätta att identifiera på bilderna är medvetna om att de kan bli publicerade. 
  • Barn under 18 år som kan identifieras på bild ska ha medgivande från målsman


OBS! Vi tar inte emot bidrag som skickas på annat sätt än via vårt inskicksformulär. 

 

Denna tävling ska också ses som ett led i implementeringen av barnkonventionen som ni blivit del av svensk lag. Artiklarna 12 och 13 i barnkonventionen betonar barns rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör dem, samt att deras åsikter ska beaktas.

 

Koppling till grundskolans läroplaner

 

Ur Lgr 11 

Kunskapskrav Svenska i slutet av årskurs 3:

Genom att kombinera sina texter med bilder kan eleven till viss del förstärka och förtydliga sina budskap.

 

Svenska, Centralt innehåll i årskurs 1-3 samt årskurs 4-6:

Läsa och skriva
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad
och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.

Årskurs 1-3

Tala, lyssna och samtala 

Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer. 

 

Årskurs 4-6

Tala, lyssna och samtala 

Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.

 

Svenska, Centralt innehåll i årskurs 7-9:

Läsa och skriva
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad
och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Berättande texter och sakprosatexter
• Beskrivande, förklarande, utredande, instruerande och argumenterande texter, till
exempel tidningsartiklar, vetenskapliga texter, arbetsbeskrivningar och blogginlägg.
Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.

  • Kombinationer av olika texttyper till nya texter, till exempel informerande texter med inslag av argumentation.

 

Bild, Centralt innehåll i årskurs 1-3:

Bildframställning
Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram.

Redskap för bildframställning
Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund.

Bildanalys 

  • Informativa bilder, till exempel läroboksbilder och hur de är utformade och fungerar.
  • Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära

bilder från hemorten och konstbilder.

 

Bild, Centralt innehåll i årskurs 4-6:

Bildframställning
Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.

Redskap för bildframställning
Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.

Bildanalys 

  • Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap. 
  • Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.

 

Bild, Centralt innehåll i årskurs 7-9:

Bildframställning
Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.